نقش عوامل فرامتن در نام گذاری اشعار شفیعی کدکنی و أدونیس

پایان نامه
چکیده

تخیل شاعر به تنهایی عاملی برای آفرینش ادبی نیست؛ بلکه عوامل فرامتنی همچون دین، عرفان، زمان، اجتماعیات، اخلاقیات، طبیعت، رویدادهای سیاسی و تاریخی، محیط زندگی و جغرافیایی، میراث ادبی و ... وجود دارند که ذهن شاعر در نام گزینی اشعار متأثر از آن ها است. آگاهی از این عوامل و نقش آن ها در انتخاب عناوین شعری تبعاً به درک بهتر محتوای شعر یاری می رساند. نگارنده در این پژوهش به شیوه ی تحلیل ساختی و محتوایی، به بررسی عناوین اشعار و چگونگی تأثیرپذیری شاعران از عوامل فرامتن در نام گزینی اشعار می پردازد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بسامد ترکیبات مرکب هر دو شاعر در عناوین اشعار بسیار است و می توان هر دو شاعر را ترکیب ساز دانست. شفیعی کدکنی و أدونیس به طور چشم گیر از عوامل فرامتن در عناوین اشعار خود تاثیر پذیرفته اند. بسامد طبیعت، اجتماعیات، زمان، دین و اعداد در عناوین شعری آنان بسیار می باشد. هر دو شاعر از این عوامل برای تغییر و تحول شرایط موجود استفاده می کردند که شفیعی کدکنی بیشتر برای تغییرات اجتماعی و سیاسی و أدونیس برای پرداختن به مسائل و موضوعات متعدد از جمله: تغییر شرایط موجود بر جامعه عرب، مقابله با سنت، اجتماعیات، اخلاقیات، بی تفاوتی نسبت به مظاهر دنیوی، تضادها و تناقض ها، مسائل فلسفی و بیان سرگردانی های خود و ... بهره برده اند. تفاوتشان در این است که شفیعی با تغییرات موجود، ملایم تر از أدونیس برخورد کرده است. همچنین عناوین مربوط به طبیعت و اجتماعیات در عناوین هر دو شاعر زیاد است ولی نحوه ی کاربرد آن ها متفاوت است.سعی شده از میان عوامل فرامتن به عواملی که اهمیت بیشتری داشته و در نام گذاری اشعار تاثیر گذارتر بوده اند، پرداخته شود. گاه شاعر بدون این که قصد یا هدفی داشته باشد به طور ناآگاهانه برای شعر عنوان می گذارد اما در این تحقیق به عناوینی پرداخته شده که شاعر به طور آگاهانه و صریح برای شعر خود عنوان برمی گزیند. روش کار در این پژوهش این است که در ابتدا نام اشعار همراه با نام دفترهای شعری آورده شده است و بعد از آن یک تقسیم بندی قائل شده ایم که این تقسیم بندی شامل دو بخش ساخت و محتوای عناوین می باشد که عناوین هر دو شاعر به لحاظ ساخت و محتوا به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند اما تاکید بیشتر بر روی تحلیل محتوایی می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اندیشه‌های وجودی در سروده‌های شفیعی کدکنی و أدونیس

از مکاتب فلسفی که امروزه در عالم هنر و ادبیات نقش به‌سزایی ایفا کرده اگزیستانسیالیسم است، گرچه بخشی از آن را تحت عنوان «فلسفه‌ی وجود» در فرهنگ اسلامی نیز می‌توان مشاهده کرد. از آن‌جا که شاعران و نویسندگان معاصر ناگزیر از آشنایی با مکاتب ادبی، فکری و هنری هستند، سهم اندیشه‌ی وجودی و مؤلفه‌های شاخص آن را در ادبیات معاصر جهان نمی‌توان نادیده گرفت. شفیعی کدکنی و أدونیس ضمن آگاهی از ادبیات غرب و توج...

متن کامل

فرایند فراهنجاری واژگانی در اشعار شفیعی کدکنی

هر شاعری برای آفرینش شعر خود از برخی تکنیک‌ها و شگردها سود می‌جوید. یکی از این شگردها، رویکرد به ابداع واژه و ترکیبات بدیع است که از دید فرمالیست‌ها، فراهنجاری واژگانی نامیده می‌شود. در این شیوه، شاعر برای ایجاد رستاخیز در زنجیره‌ی کلام، واژگانی را وارد زبان شعر می‌کند که تا آن زمان وجود نداشته است. واژگان ابداعی، زمانی کارکرد هنری و زیبایی شناسانه دارند که باعث سستی و رکاکت لفظ نشده ودر هم نشی...

متن کامل

اندیشه های وجودی در سروده های شفیعی کدکنی و أدونیس

از مکاتب فلسفی که امروزه در عالم هنر و ادبیات نقش به سزایی ایفا کرده اگزیستانسیالیسم است، گرچه بخشی از آن را تحت عنوان «فلسفه ی وجود» در فرهنگ اسلامی نیز می توان مشاهده کرد. از آن جا که شاعران و نویسندگان معاصر ناگزیر از آشنایی با مکاتب ادبی، فکری و هنری هستند، سهم اندیشه ی وجودی و مؤلفه های شاخص آن را در ادبیات معاصر جهان نمی توان نادیده گرفت. شفیعی کدکنی و أدونیس ضمن آگاهی از ادبیات غرب و توج...

متن کامل

بررسی تطبیقی بوطیقا در اشعار شفیعی کدکنی و آدونیس

اسطوره یکی از عناصر ادبی پرکاربرد در ادب معاصر عربی است که کمتر دیوان معاصری را می‌توان یافت که در آن از اسطوره در قالب ساختارهای اسطوره‌ای یا شخصیت‌ها و نمادها و نقاب‌ها استفاده نشده باشد. به‌یقین می‌توان گفت تحلیل شعر ادبی معاصر عربی به‌خصوص اشعار و سروده‌های دهه‌های چهل تا هشتاد بدون شناخت از اسطوره ممکن نیست. علت رواج اسطوره در شعر عربی از یک‌سو به سانسور حاکم بر جامعه عربی بازمی‌گردد و از ...

متن کامل

رمزهای پایداری و جاودانگی در اشعار م. سرشک (شفیعی کدکنی)

رمز از ابزارهای اصلی زیبایی<span style="font-family: '2 Lotus'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-famil...

متن کامل

بررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی

هنجارگریزی از نظریه‌های ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوب‌های خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا می‌آفریند. هم‌زمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023